De impact van mensgericht leidinggeven op de nieuwe generatie in Zeeland

28 Sep 2023 - Podcast

In een nieuwe podcast praten we met de schoolleiders van de Klassewerkplekken in Zeeland: Stephan Schouten van de Prinses Marijkeschool in Axel en Marjolein Faasse van de Nobelhorst in Hulst. Ook Gorik Hageman de Zeeuwse onderwijsambassadeur van Lesgeven in Zeeland schuift aan.

In het gesprek gaan we in op werkgeluk op de scholen en het inzetten van talent. Hoe faciliteren deze schoolleiders een werkplek waar leerkrachten tot hun recht komen? In dit artikel lees je tips van deze Klassewerkplekken over leidinggeven en boeken die hen hebben geïnspireerd. Ben je nog op zoek naar inspiratie? Lees dan zeker door!

Achteruit organiseren

Marjolein begint gelijk met het boek Wetenswaardig van Erik Meester dat haar inspireerde om achteruit te organiseren. Dat wil zeggen: beginnen met het doel en van daaruit de activiteiten organiseren. “In het onderwijs verzandden we al snel in allerlei activiteiten. Hoe leuker de activiteit, hoe beter. Op de Nobelhorst werken we met Talentateliers. Ons doel is dus de talenten van de leerlingen in te zetten. Ook voor leerkrachten bleek dit goed te werken en bij te dragen aan hun werkgeluk. Logisch, iemand die zijn talenten kan inzetten, is gelukkiger dan iemand die iets doet waar hij niks mee heeft.”

Talent inzetten om leerkrachten te behouden voor het vak

Het inzetten van talent is ook een goede manier om leerkrachten te behouden, vindt Gorik. Er is veel aandacht voor het aantrekken van nieuwe leerkrachten. Dat gaat nodig zijn want er komt een tekort aan. Maar er moet ook aandacht zijn om de bestaande leerkrachten te behouden. Met Lesgeven in Zeeland (RAP) wil hij daarom vooral een positieve boodschap uitdragen en laten zien dat leraar zijn een leuk vak is. “We moeten af van het beeld dat je als leerkracht 40 jaar hetzelfde doet. Het onderwijs verandert continu en ook als leraar kun je jezelf blijven ontwikkelen en heb je mogelijkheden om door te groeien in het onderwijs.”

We moeten af van het beeld dat je als leerkracht 40 jaar hetzelfde doet
Leestips voor inspiratie

Wijze woorden van deze schoolleiders en onderwijsambassadeur. “Welke boeken hebben jullie geïnspireerd in de keuze voor je leiderschapsstijl en visie?”, vroegen we hen.

Marjolein noemt ‘Onderwijs van binnenuit’ van Nicole Hanegraaf omdat dit boek gaat over mensgericht werken en hoe je het vuurtje in je brandende houdt. Ook Thijmen Sprakel op Linkedin vindt ze een aanrader omdat hij discussies aanjaagt over zaken waarvan we ons vaak allemaal afvragen waar we mee bezig zijn in het onderwijs.

Wil je weten wat de tips waren van Gorik en Stephan, check dan ook het andere artikel op onze website.

Dit verslag is een verkorte weergave van de podcast waarin nog veel meer aan de orde komt. Wil je meer horen, klik dan hier om deze of een andere Klassewerkplek Podcast te beluisteren.

Gerelateerde artikelen

School

Nobelhorst

Basisschool Nobelhorst in Hulst bleek in 2021 een school waar het werkgeluk van leerkrachten bij de beste 20% van het onderzoek hoort. Daarmee verdiende deze school uiteraard het predikaat …

Bekijk deze school

School

Prinses Marijkeschool

Stephan Schouten is schoolleider van de Prinses Marijkeschool in Axel, een school binnen de stichting Elevantio. Het is een school met kinderen uit alle lagen van de Axelse bevolking, en daarmee …

Bekijk deze school

Interview

Klassewerkplek Nobelhorst in Hulst: een duidelijk kader met veel eigen verantwoordelijkheid

Vier jaar geleden begon Marjolein Faasse als schoolleider van de Nobelhorst in Hulst. Haar missie: een veilig werkklimaat scheppen. In haar eigen woorden: “ Een plek waar leerkrachten zich gezien en …

Bekijk dit artikel