Bewaken van werkgeluk en professionaliteit: inspirerende inzichten en leestips

03 Oct 2023 - Podcast

Hoe behoud je werkgeluk zonder de professionele integriteit te verliezen? In deze context treden Stephan Schouten, Marjolein Faasse en Gorik Hageman naar voren. Stephan, schoolleider op de Prinses Marijkeschool, houdt de balans door kritische vragen te stellen en gezamenlijk lessen te evalueren, en benadrukt de rol van faciliterend leiderschap. Marjolein benoemt het belang van mensgericht werken boven systeemgericht denken, terwijl Gorik aandringt op grensoverschrijdende samenwerking en kennisdeling. Stephan's ontroerende anekdote over emotionele verbinding illustreert de waarde van onderling begrip.

Dit verslag biedt een beknopt inzicht in hun diepgaande gesprek, waarin kennis, ervaring en inspirerende leestips worden gedeeld.

Professionaliteit bewaken

Werkgeluk is dus belangrijk maar hoe zorg je dat het professioneel blijft en niet alleen maar een lollige bende wordt? En welke rol speelt de schoolleider hierin?

Stephan zorgt dat ze op de Prinses Marijkeschool professioneel blijven door elkaar kritische vragen te blijven stellen. Als voorbeeld geeft hij dat zij af en toe een les opnemen die ze samen bekijken en beoordelen op didactiek. Zijn rol als schoolleider is faciliteren. Inhoudelijk bemoeit hij zich niet met het lesgeven. Hierbij citeert hij Mathieu Weggeman (uit het boek Leidinggeven aan professionals? Niet doen!): “Je vertelt een chirurg ook niet waar hij moet gaan snijden.”

Kansen die de regio biedt

Deze scholen profiteren van de positieve PR die Klassewerkplek en andere prijzen met zich meebrengen. Maar ze zullen hoe dan ook worden geconfronteerd met het tekort aan leraren. Daarom pleiten ze er allerdrie voor om ook meer over de grens samen te werken. Voor de regio Zeeland liggen scholen in België soms op een steenworp afstand. Elkaar vervangen is in de praktijk vaak belastingtechnisch nog lastig. Lesgeven in Zeeland werkt eraan om dit makkelijker te maken.

Daarnaast zou er ook nog meer kennisuitwisseling moeten plaatsvinden. In sommige gevallen wordt nu over hetzelfde onderwerp het wiel opnieuw uitgevonden aan twee kanten van de grens, vertelt Gorik.

Emotionele bankrekening

Om een prettige werkomgeving te creëren waarin mensen elkaar vertrouwen, is een goede band opbouwen een vereiste. Stephan postte hierover een filmpje op zijn LinkedIn over een kleuter wiens hart gekrompen is, zoals zij het noemt, omdat niemand met haar wil spelen. Als de andere kleuters zien hoeveel verdriet dit haar doet, komen ze haar één voor één een knuffel geven. Met een stralende glimlach vertelt ze dat haar hart nu weer is gegroeid. Deze kleuter geeft heel treffend aan hoe belangrijk het is iets voor elkaar te doen en aan te geven hoe je je voelt. Als volwassenen raken we dit vaak kwijt. Op zijn school probeert Stephan dit de kinderen weer bij te brengen.  

Marjolein vult vanuit haar perspectief aan dat we sowieso te vaak systeemgericht werken, in plaats van mensgericht. “Ik raak altijd heel erg geïrriteerd als mensen zeggen dat het systeem nu eenmaal zo is. Systemen zijn er alleen maar omdat mensen ze bedacht hebben. Als het je lukt om mensgericht te werken, dan is het systeem nooit leidend en dan kan er ook veel meer. Als schoolleider moet je de vraag blijven stellen: Waarom doen we dit? Omdat het zo moet, is nooit een goed antwoord.

Als schoolleider moet je de vraag blijven stellen: Waarom doen we dit? Omdat het zo moet, is nooit een goed antwoord.
Leestips voor inspiratie

Als leestip noemt Gorik het boek ‘De meeste mensen deugen’ van Rutger Bregman omdat deze je laat zien dat het werkt om mensen vanuit vertrouwen te benaderen.

Stephan noemt Marcel van Herpen. Vooral vanwege de quote: ‘Als de relatie op orde is, dan is de leerkracht altijd in beeld. Ook als hij er niet is. Als de relatie niet op orde is, dan is de leerkracht nooit in beeld. Ook als hij er wel is.’ 

Een mooie quote om aan te geven wat het inhoudt om leerkracht te zijn en de impact die je hebt op een kind.

Benieuwd naar de leestip van Marjolein? Check dan het andere artikel op onze website!

Dit verslag is een verkorte weergave van de podcast waarin nog veel meer aan de orde komt. Wil je meer horen, klik dan hier om de podcast nog eens te beluisteren.

Gerelateerde artikelen

School

Nobelhorst

Basisschool Nobelhorst in Hulst bleek in 2021 een school waar het werkgeluk van leerkrachten bij de beste 20% van het onderzoek hoort. Daarmee verdiende deze school uiteraard het predikaat …

Bekijk deze school

School

Prinses Marijkeschool

Stephan Schouten is schoolleider van de Prinses Marijkeschool in Axel, een school binnen de stichting Elevantio. Het is een school met kinderen uit alle lagen van de Axelse bevolking, en daarmee …

Bekijk deze school

Interview

Klassewerkplek Nobelhorst in Hulst: een duidelijk kader met veel eigen verantwoordelijkheid

Vier jaar geleden begon Marjolein Faasse als schoolleider van de Nobelhorst in Hulst. Haar missie: een veilig werkklimaat scheppen. In haar eigen woorden: “ Een plek waar leerkrachten zich gezien en …

Bekijk dit artikel