De Airborneschool in Renkum, een vreedzame Klassewerkplek

29 Sep 2021 - Interview

Schoolleider Arjanne van Leeuwen vond het interessant om te zien hoe haar collega’s hun werkplek ervaren. Daarom deden ze mee aan het onderzoek van Klassewerkplek en prompt werden ze uitgeroepen tot Klassewerkplek 2021. Dat dat betekent dat ze van 150 scholen bij de 20% beste behoren qua werkgeluk, beseft ze pas later. Toch is ze niet verrast door de uitkomst. In dit interview vertelt ze waarom de Airborneschool zo’n leuke werkplek is.

Hi Arjanne, vertel eens, waarom vinden je collega’s het fijn om op de Airborneschool te werken?

Omdat we veel met elkaar delen. In november hebben we dit ook officieel als speerpunt benoemd: hoe kunnen we meer van elkaar leren en meer voor elkaar doen? Hoe zorg je dat je als team opereert? We gebruiken elkaars talenten door bijvoorbeeld samen lessen voor te bereiden. Daarbij gebruik ik vaak de metafoor van de gereedschapskist: jij hebt dat talent, mag ik dat lenen voor deze les? De lockdown bemoeilijkte het echte samen zijn, maar we willen er nu weer vol mee aan de slag.

Jullie scoorden hoog op ‘Mijn schoolleider is er voor mij’. Wat voor schoolleider ben jij?

Ik probeer elke 6 weken bij een les te zijn. Dat koppel ik aan een werkoverleg. Daarin bespreken we wat mij opviel. Ik probeer hier altijd een reflectieve denkvraag aan te koppelen of terug te koppelen naar wat we eerder hebben besproken. Zelf leer ik ook veel van die gesprekken want ik vraag ook om feedback.

Welzijn is altijd een thema in gesprekken. Dat heeft namelijk effect op je werk. Samen gaan we het gesprek aan als iemand niet lekker in zijn vel zit of iets niet goed gaat en zoeken we naar een oplossing. Mensen voelen zich echt gezien en gehoord.

Ook na schooltijd maak ik zo min mogelijk afspraken, zodat ze bij me kunnen binnenlopen.

Op die manier heb ik in de afgelopen jaren de boel opengegooid. Er is ruimte en tijd om te spreken met elkaar. Ik heb dit gepikt van mijn eigen directeur vroeger, omdat ik die communicatie zelf als leerkracht heel fijn vond. 

Waarin ben jij anders als schoolleider?

Mijn voorganger hield alles heel erg zelf in de hand. Toen ik 5 jaar geleden begon, had ik daardoor ook gelijk een aanvaring met een collega omdat ze mij vroeg oudergesprekken in te plannen. Dat was ze zo gewend maar dat was ik niet van plan. Voor mij is eigen verantwoordelijkheid en authenticiteit heel belangrijk. Het is wel schipperen tussen die twee. Want wanneer laat je iemand helemaal zichzelf zijn en wanneer zeg je: “Doe eens mee met de rest?”.

Daarnaast heb ik heel erg gewerkt aan de sfeer en het opbouwen van de relatie. Vertrouwen is voor mij heel belangrijk.

Wat heb je gedaan om de onderlinge relatie te versterken?

Allereerst gezamenlijk de dag starten. Wij beginnen altijd samen om 8.10 uur de dag met een kop koffie in de teamkamer. Daarna ontvangen we de kinderen buiten. Dat is al anders dan eerst. Ouders viel het daardoor al snel op dat er een heel ander team staat.

Ook kijken we af en toe bij elkaar in de klas. Leerkrachten vinden het prettig dat anderen nu zien wat ze doen en dat ze daar ook waardering voor krijgen.

En met verjaardagen krijgt iedereen een kaart vol met complimenten.

Die complimenten worden per jaar inhoudelijker. Zelfs een leraar, die dit in eerste vrouwengedoe vond, was geraakt door zijn eigen verjaardagskaart.

Zie je dat het opbouwen van de onderlinge relatie effect heeft op hoe jullie nu functioneren als team?

Absoluut! Een goed voorbeeld is het plan dat we voor dit jaar hebben gemaakt. Elk jaar is het afwachten of we genoeg leerlingen hebben. Samen bedachten we een plan hoe we de groepen zouden indelen als we dit jaar terug zouden moeten naar 7 groepen. Met de beschikbare budgetten hebben we daar echt het beste uitgehaald. Zo goed zelfs dat collega’s zeiden: “Misschien moeten we dit plan zelfs met genoeg leerlingen gewoon doorvoeren.” Daaruit blijkt wel hoe we nu als volwassen team samen tot mooie besluiten komen.

Dat is mijn streven als schoolleider: ik wil werken op een school waarin het team, de kinderen en ouders samenwerken. Daarom krijgen nieuwkomers een maatje. Dat geldt zowel voor leraren en kinderen maar ook voor ouders, als ze willen.

Ook tijdens de studiedagen in het afgelopen jaar blijkt hoe goed het team samenwerkt. Ze gaven deze dagen zelf vorm en werkten aan de inhoud en organisatie van ons onderwijs. De plannen die daaruit kwamen konden we vervolgens makkelijk matchen met de menukaart van de NPO-gelden. Die kwam zo goed overeen met onze wensen dat we het geld duurzaam kunnen inzetten. We gaan niet alleen onderwijsassistenten inhuren die we over twee jaar niet meer kunnen betalen, maar we halen echt kennis en kwaliteit in huis waar we over tien jaar nog profijt van hebben.

Wat maakt Airborne een bijzondere school?

Wij zijn sinds 3 jaar een vreedzame school. Dat betekent dat we ons focussen op het burgerschap en participatie van de kinderen. Het moet onder hun huid gaan zitten om vreedzaam met elkaaaaar om te gaan. De kinderen leren taal om conflicten op te lossen en elkaar te helpen. Om vreedzaamheid uit te stralen hebben we bijvoorbeeld tijdens de lockdown de kinderen tekeningen laten maken voor bejaarden en gedichten laten schrijven over ‘samen’. Die hebben we in de wijk uitgezet als poëziewandeling. Zo leren we de kinderen ook buiten de school te denken. 

Gerelateerde artikelen

School

Airborneschool

De Airborneschool in Renkum deed in 2021 voor het eerst mee aan het onderzoek van Klassewerkplek. Meteen bleek al dat het werkgeluk onder leerkrachten hier hoog is; daarmee verdienden ze het …

Bekijk deze school

Video profiel

De Airborneschool in Renkum is een Klassewerkplek 2021!🎥

De Airborneschool in Renkum is een school waar leerlingen overgaan en leerkrachten blijven zitten. Na het Klassewerkplek-onderzoek van 2021 bleek dat deze school hoort bij de 20% scholen met het …

Bekijk dit artikel