OJBS De Ieme in Veghel behoort tot de hoogste 20% qua werkgeluk

11 Jun 2021 - Interview

OJBS De Ieme in Veghel bleek in 2021 een school waar het werkgeluk van leerkrachten bij de beste 20% van het onderzoek hoort. En daarmee werden ze uiteraard Klassewerkplek. Het werkgeluk is vooral hoog door de hechte samenwerking op deze Jenaplanschool. Dat blijkt uit het rapport, maar ook tijdens een interview waarin we niet alleen schoolleider Marionne Lommen interviewen, maar ook leerkracht Lindy Rijkschroeff aanschuift. Want zo gaat dat op de OJBS De Ieme: “We doen alles samen.”

Gefeliciteerd Marionne en Lindy met jullie Klassewerkplek benoeming! Waren jullie verrast?

Marionne: “Aan de ene kant wel want we dachten: “Wij? Klassewerkplek? Zo bijzonder zijn we nou ook weer niet, toch?” Aan de andere kant waren we ook weer niet verrast want De Ieme is ook echt een hele fijne werkplek.

Hoe komt het dat jullie Klassewerkplek zijn geworden, denk je?

Lindy: “Als Jenaplanschool werken we met stamgroepen. Dat zijn 3 leergangen in 1 groep. We hebben voor de onder-, midden- en bovenbouw meerdere stamgroepen naast elkaar. Dat betekent dat je als leerkracht veel overlegt en samenwerkt, omdat je met verschillende leerkrachten hetzelfde leerprogramma behandelt. Dat maakt dat je ook na schooltijd makkelijk bij elkaar binnenloopt en om advies vraagt. Er zijn weinig eilandjes. De deuren staan hier altijd open. Die samenwerking is wel een van de belangrijkste redenen waarom het leuk is om hier te werken.

Marionne vult aan met: “Naast dat we onderwijsinhoudelijk veel samenwerken, hebben we ook gewoon veel lol. We hadden al een vrijdagmiddagborrel, maar nu hebben mijn collega’s ook een dinsdagmiddag pizza bedacht. Dan wordt er wat langer doorgewerkt. Iedereen is dan keihard met zijn eigen werk bezig maar wel onder het genot van een pizza. Dat is overigens geheel vrijblijvend. Je valt er niet buiten als het voor jou niet past die dag of als je niet van pizza houdt.

Wat viel jullie nog meer op in het rapport?

Lindy: “De score op ‘De schoolleider is er voor mij’ is ook erg hoog. Dat komt doordat je hier jezelf kunt zijn en ook echt gezien wordt als persoon. Ik ben niet alleen een leerkracht maar ook Lindy als persoon. Als er privékwesties spelen, dan houden zowel de schoolleider als mijn collega’s daar rekening mee en vangen eventueel werk voor me op. Op andere scholen, heb ik dat wel eens anders ervaren. Daar was het wie het hardste riep, werd gezien. Ook kreeg je niet de vrijheid hoe je de kinderen iets leert. Hier heb je die wel. Daardoor werk je een stuk fijner.

Heeft jullie werkgeluk ook impact op de kwaliteit van het onderwijs?

Marionne: “Dat denk ik wel. Als je het fijn vindt om hier te zijn, dan ben je gemotiveerd
en kom je vanzelf in de leer- of ontwikkelstand. Dat geldt voor de leerlingen maar ook voor de leerkrachten. Dat is mijn allergrootste drive: om te zorgen dat we het fijn hebben met elkaar.

Als je het fijn vindt om hier te zijn, dan ben je gemotiveerden kom je vanzelf in de leer- of ontwikkelstand.
Hoe ervaar jij dat als leerkracht, Lindy? Hoe geeft Marionne invulling aan haar leiderschap?

Nou ja, wat ik eigenlijk al zei: ik vind Marionne vooral sterk in het zorgen voor haar personeel door ons als persoon goed te zien en ons te behandelen zoals ze zelf behandeld wil worden. Wat wij uitdragen naar de kinderen, draagt zij uit naar het team. Naast leider is Marionne vooral ook gewoon collega/mens. Daarnaast is ze goed in het knopen doorhakken. Als schoolleider kun je het nooit iedereen naar de zin maken maar Marionne gaat altijd in gesprek met mensen en neemt na dat gezamenlijk overleg een beslissing.  Dat zij zo met ons omgaat, heeft effect. We zien dat mensen hier graag komen werken.

Marionne gaat verder: “Toen ik hier 15 jaar geleden kwam werken, was dat anders. De school stond niet goed aangeschreven. Zeker omdat het een Jenaplanschool is en je als leerkracht dus drie leerjaren in 1 groep hebt. Dat moet bij je passen. Het was mijn doel om ervoor te zorgen dat kinderen graag naar deze school kwamen, ouders bewust voor ons kiezen en dat collega’s en PABO-studenten hier graag komen werken. Ik kan nu overal een vinkje achterzetten. We hebben een wachtlijst voor kinderen. Ouders komen ze al aanmelden als ze 1 jaar oud zijn. Collega’s en studenten komen hier ook graag werken. Voor volgend jaar hebben we zelfs 2 LIO-studenten. Soms voelt het zelfs een beetje ongemakkelijk. Wij zijn ook maar gewoon een school, hè.

Nou ja, blijkbaar doen jullie toch heel veel goed. En dat heeft mede te maken met jouw leiderschap. Wat is voor jou belangrijk in je leiderschap?

Ik probeer heel erg het eigenaarschap voor ontwikkeling bij de mensen zelf neer te leggen. En het eerste principe van Jenaplan is dat je kinderen in zijn totaliteit benadert. Dat geldt ook voor leerkrachten. Dat zijn mensen met een verhaal. En daar wil ik op aansluiten. Zo werken we bijvoorbeeld met regiegroepen waar mensen zelf kunnen aansluiten op basis van hun expertise of waar ze zich verder in willen ontwikkelen. Omdat we op die manier de taken verdelen, doe je overwegend de taken die bij je passen.

Verder hanteer ik in mijn leiderschapsstijl, teach what you preach. Ik wil graag dat mensen zich kwetsbaar opstellen dus ik probeer dat zelf ook heel erg te doen. Ik deel ook mijn eigen fouten. En ik doe alles, maar dan ook echt alles, vanuit een visie. Waarom doen wij de dingen die we doen? Ik zal bijna nooit iets doen wat niet is gelinkt aan onze visie, namelijk goed en fijn onderwijs voor onze kinderen.

Verder heb ik altijd vertrouwen in het goede van de mens. Dat is het basiswoord. Ik ben soms misschien naïef maar ik heb echt altijd vertrouwen. Als team hebben we gezamenlijk gekozen voor de kernwaarden: nieuwsgierig, eigenwijs, in de zin van iedereen zijn eigen wijsheid, en vertrouwen.” Lindy vult aan: “Als leerkracht voel ik dat Marionne vertrouwt dat ik het goede doe. Ze komt me niet controleren in de les.

Hebben jullie nog tips voor andere scholen die hun werkgeluk willen verbeteren?

Lindy: “Voor mij is die cultuur van vertrouwen en ruimte krijgen het belangrijkste voor een fijne werkplek. Die moet je zien te creëren.

Marionne: “Als schoolleider moet je je altijd bewust zijn dat je collega’s je belangrijkste kapitaal is. Voor hen moet je goed zorgen. Niet door etentjes en attenties – al ben ik daar ook gul in- maar door hen te zien. Daarom loop ik ’s ochtends ook altijd eerst even mijn rondje om even te vragen hoe het met iedereen gaat. Dat vind ik één van mijn belangrijkste taken.

Gerelateerde artikelen

School

OJBS De Ieme

In 2024 ontving OJBS De Ieme voor de vierde keer de titel Klassewerkplek 2024! Hier staat werkgeluk centraal, waardoor het een prachtige werkplek vormt voor onderwijsprofessionals. Ervaar een …

Bekijk deze school

Video profiel

OJBS De Ieme in Veghel is Klassewerkplek 2021!🎥

OJBS De Ieme in Veghel bleek in 2021 een school waar het werkgeluk van leerkrachten bij de beste 20% van het onderzoek hoort. En daarmee werden ze uiteraard Klassewerkplek. Het werkgeluk is vooral …

Bekijk dit artikel

Interview

Hoe organiseer je werkgeluk in de vezels van het onderwijs?

Podcast S01 A01 - Met Edith van Montfort, Barbara van Sleeuwen en Marionne Lommen van SAAM* gaan we in gesprek over werkgeluk. SAAM* kent veel Klassewerkplekken, en probeert werkgeluk tot in de …

Bekijk dit artikel