21 juni 2022
InterviewOBS Kompas in Veghel blijft scherp op de balans en is mede daarom Klassewerkplek 2022!
OBS Kompas in Veghel is Klassewerkplek 2022 geworden. Daarmee bewijzen ze dat ze een fijne plek zijn om te werken. En waar gelukkige leraren zijn, zijn gelukkige leerlingen. Als kleine school met zo’n 70 leerlingen laat OBS Kompas zien dat ze groots kunnen zijn in wat ze betekenen voor veel Veghelse kinderen en hun ouders. Toen locatieleider Sandra Verstegen 2,5 jaar geleden begon, was het onderwijs op deze school al goed. Hoe ze constant scherp blijven op het welbevinden van zowel de leerkrachten als de leerlingen, vertelt ze in dit gesprek.
OBS Kompas is een mooie representatie van de wijk in Veghel-Zuid met een gemêleerd publiek. “Inclusief onderwijs, waarbij eigenlijk iedereen zo verschillend is dat het niet eens meer opvalt.”, zegt Sandra. De school heeft relatief kleine groepen van rond de 15 kinderen, die doorstromen vanuit de kleutergroep of in hogere groepen binnenkomen. Soms omdat het op andere scholen niet lukt. OBS Kompas kan de leerlingen veel zorg bieden, mede dankzij een hoog schoolgewicht van 38,2. Daardoor beschikken ze over genoeg middelen voor een schoolcoach, een leerkrachtondersteuner, NT2- en VVE-begeleiding. Dat dit vruchten afwerpt, blijkt uit de groei van het leerlingenaantal.
Het ‘ik’ van de leerkracht komt heel erg terug in de school.
Een van de redenen voor Sandra om te solliciteren, was de visie ‘The Leader in Me’ waarmee de hele school werkt. Van groep 1 tot en met 8, van het team naar de kinderen en de ouders. Dit concept leert leiding te geven aan jezelf en hoe je een succesvol mens kunt worden. Belangrijk daarin is dat je leert je eigen verantwoordelijkheid te nemen. Dat werkt goed voor de kinderen maar ook voor het team. Leerkrachten kijken actief naar hun persoonlijke doel en of ze dat kunnen bereiken op deze school. Als leerkrachten een cursus hebben gedaan, delen ze de kennis in het team, zodat iedereen ervan kan profiteren. “Het ‘ik’ van de leerkracht komt heel erg terug in de school. Dat vind ik belangrijk.”, vertelt Sandra.
Vanuit onze visie van ‘The Leader in Me’ kijken we heel erg naar proactief zijn, maar ook naar evenwicht en balans. Ontspanning en inspanning moeten elkaar afwisselen. De zaag scherphouden, noemen wij dat. Dat is gewoonte 7 van de gewoontes van The Leader in Me.” In het rapport scoren ze dan ook 54% hoger dan het landelijk gemiddelde van werk- en privébalans. Ook voor zichzelf houdt Sandra deze balans in de gaten, door deels op school en deels thuis te werken. Vanuit stichting SAAM* waar OBS Kompas onder valt, is er budget voor het eigen welbevinden. Bijvoorbeeld voor een cursus mindfulness of een workshop werkgeluk voor leerkrachten en, binnenkort ook voor, leidinggevenden. Dat maakt dat iedereen alert blijft op welbevinden.
Ontspanning en inspanning moeten elkaar afwisselen.
Het verzuim op OBS Kompas is minimaal. De leerkrachten hebben echt hart voor de zaak. “Ze gaan nog liever iets eerder naar huis als ze zich niet lekker voelen, dan een hele dag thuis te blijven. Het is ook niet makkelijk voor anderen om groepen over te nemen op onze school. Aanpakken en doorpakken zit echt in de cultuur. En soms vallen we terug op het flexteam van stichting SAAM* of Qrabbl, voor een inhoudelijke, vaak creatieve vervanging. Ook het verloop is minimaal. Er gaan weinig leerkrachten weg.”
Aanpakken en doorpakken zit bij ons in de cultuur.
Ondanks de betrokkenheid, is het opmerkelijk hoe hoog Kompas scoort in het onderzoek op het punt ‘op tijd rust kunnen pakken’. Sandra vertelt dat ze dat heel belangrijk vindt: “We hebben geen 25 reservemensen die even de surveillance over kunnen nemen. De werkdag voor leerkrachten is daardoor soms best lang, van 8.30 tot 14.30 uur met de kinderen. Daarover zijn we ons nog aan het beraden. Wat ook helpt in de balans, is de korte lijntjes met de ouders. Dingen blijven niet lang sudderen.
Daarnaast heb ik als locatieleider altijd de deur open zodat ze op elk moment met me kunnen sparren. Door ook mezelf kwetsbaar op te stellen en te laten zien dat we er samen verantwoordelijk voor zijn, kunnen we het samen oplossen. Ik sta altijd achter mijn team, ook naar de ouders. Door goede communicatie en door ouders als serieuze gesprekspartner te zien, is er niets wat niet opgelost worden.“
Ik sta altijd achter mijn team.
Het vertrouwen in je team hebben en geven, heeft Sandra geleerd van de schoolleider in haar vorige functie als adjunct-directeur. Evenals mogelijkheden scheppen om mensen de ruimte te geven. Samen met het team voelt ze zich 24×7 verantwoordelijk voor het welbevinden van de leerlingen. Met het verschil dat de leerkrachten haar klas zijn die zij wil laten groeien en blij maken.
Ondanks het goede onderwijs en de fijne werksfeer is de school nog niet zo bekend in Veghel. Sandra wil zich graag focussen op en hard maken voor de kwaliteiten van de school, zodat iedereen weet dat het een hele goede school is voor de kinderen en werknemers. Volgens haar is er gewoon iemand nodig die reclame maakt voor de school: “De leerkrachten maken deze school, maar zijn erg bescheiden. Door zich uit te spreken en hen zelf te laten vertellen wat voor goed werk ze verrichten, horen ze vanzelf dat het niet zomaar vanzelfsprekend is wat ze doen en groeit hun trots.”
Samen kijkt het team waar ze nu naar toe willen in de komende jaren. De visie van ‘The Leader in Me’ speelt ook hier weer een rol. Deze gaat ervan uit dat je begint met het einddoel voor ogen. Dat is voor nu: nog meer aandacht geven aan passend onderwijs, zorg en bewegend leren. Voorlopig maken ze daarom een pas op de plaats en zoeken ze vooral de verdieping, in plaats van allerlei extra’s erbij halen. Uit het rapport van Klassewerkplek blijkt dat die visie duidelijk is en gedeeld wordt door het hele team.