Onze visie op het lerarentekort
Het lerarentekort vormt een serieuze bedreiging voor de toekomst van de volgende generatie. En dat terwijl er geen mooier vak bestaat dan leerkracht. Klassewerkplek gelooft dat als we het onderwijs écht teruggeven aan leerkrachten, het vak nog mooier en aantrekkelijker wordt, en zelfs dat zo de werkdruk bestreden kan worden. We hoeven alleen maar de wetenschappelijke inzichten rondom werkgeluk te volgen. Want ook die zeggen dat mensen gelukkiger zijn als ze zelf het stuur van hun werk en carrière in handen hebben.
Welke scholen scoren hoog op werkgeluk?
Daarom zoekt Klassewerkplek naar die aspecten van werkgeluk. Op scholen die hoog scoren op werkgeluk, werken leerkrachten die goed in hun vel zitten. Die daardoor rust en structuur kunnen bieden aan leerlingen, die daardoor ook weer beter gaan presteren. Op die scholen werken óók leerkrachten die zichzelf willen ontwikkelen op basis van bewezen effectieve didactiek en lesmethoden. Bovenal werken er leerkrachten die volgend jaar wéér voor de klas willen staan.
Resultaten
Uit de eerste editie van Klassewerkplek hebben we al veel geleerd over wat leerkrachten belangrijk vinden. Ook zagen we mooie schoolresultaten bij de hoogscorende scholen. Scholen die met goede resultaten zich weten te ontworstelen aan de krimp in hun regio. Scholen die groeien in hun oordeel van de inspectie. Maar vooral ook scholen met heel weinig vacatures. Deze scholen zijn voorbeelden van hoe we met werkgeluk het lerarentekort kunnen bestrijden. Door méér instroom te genereren, en de uitstroom van leerkrachten tegen te gaan.
Ook zagen we op deze scholen een lagere werkdruk, meer respect van ouders en betere ontwikkelmogelijkheden voor leerkrachten, allemaal verwoord door de leerkrachten zélf. Deze scholen doen iets goed, en dat heeft kennelijk positieve effecten op veel verschillende gebieden.
Meer over lerarentekort