Erken de ongelijkheid: de kracht van diversiteit in onderwijsteams

29 Apr 2021 - Nieuws

In 2021 verscheen het boek Erken de ongelijkheid. De kracht van diversiteit in onderwijsteams. Het boek is een initiatief van Hannah Bijlsma en Mirjam Keyser, die toen allebei in het bestuur van BAB (Beroepsvereniging Academici Basisonderwijs) zaten. In het boek gaat het over de toegevoegde waarde van het samenbrengen van allerlei achtergronden in onderwijsteams, bijvoorbeeld op het gebied van vooropleiding. Door de verschillen te onderkennen en de krachten daarin te zien en stimuleren, ontstaan mooie resultaten.

Hoofdstuk 4 in het boek heet Werkgeluk als basis voor onderwijskwaliteit en is geschreven door professor Ruut Veenhoven (zie interview in Kennisbank) en Paul Baan, oprichter van Klassewerkplek. Het hoofdstuk gaat in op de manieren waarop schoolleiders invulling kunnen geven aan het werkgeluk van een grote diversiteit aan teamleden.

Het boek is te bestellen bij Pica.

Met de resultaten van het 2021 onderzoek hoopt Klassewerkplek de impact van diversiteit in onderwijsteams ook te kunnen aantonen aan de hand van de scores op werkgeluk. Daarover later meer.

Meer informatie?

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Tjipcast met Klassewerkplek-schoolleiders

Tjip de Jong, van de grote onderwijspodcast Tjipcast kwam naar OBS Tuindorp om daar het gesprek aan te gaan met schoolleider Lotte Bakker. OBS Tuindorp is een Klassewerkplek, net als De Vlashof in …

Bekijk dit artikel

Interview

Interview met Ben van der Hilst, auteur “Teamgericht organiseren in het onderwijs”

In 2020 verscheen het boek “Teamgericht organiseren in het onderwijs” van Ben van der Hilst. Het boek maakt gebruik van de resultaten van het promotieonderzoek van Van der Hilst, en draagt als …

Bekijk dit artikel

Nieuws

Teamgericht organiseren in het basisonderwijs

Ben van der Hilst heeft een lange carrière als leraar, schoolleider, opleider, adviseur en onderzoeker in het onderwijs achter de rug. Hij is een expert op het gebied van de school als …

Bekijk dit artikel