De Drie Vijvers in Milsbeek, een (eigen)wijze Klassewerkplek

Het Klassewerkplekrapport van De Drie Vijvers toonde een aantal verbeterpunten. Daarom waren ze zelf een beetje verbaasd dat ze Klassewerkplek 2021 waren geworden. Toch zijn de cijfers duidelijk: ze horen bij de gelukkigste 20% van Nederlandse basisscholen qua werkgeluk. We hebben een gesprek met schoolleider Charlotte Medendorp en haar mede-MT-leden Els Kamps (onderbouwcoördinator) en Marika Philipsen (bovenbouwcoördinator). Tijdens dat gesprek blijkt al snel dat ze veel zaken goed hebben doordacht en uitgevoerd, maar dat ze dat zelf heel normaal vinden.

Hallo Charlotte, Marika en Els, jullie behoren bij de top 20 van Nederland qua werkgeluk. Wat doet De Drie Vijvers anders?

Charlotte: “In onze school heerst in het algemeen een grote betrokkenheid naar de kinderen. Daar gaan we ver in.

We hebben een hoog algemeen kwaliteitsbewustzijn:
we willen inhoudelijk goed weten wat we doen.

Ook de onderwijsinspectie beoordeelde ons als ‘goed’. In hun rapport schreven ze over De Drie Vijvers: “Het team werkt weloverwogen en eensgezind aan de continue verbetering van het onderwijs op de school. [..] De directie en leraren [zijn] zeer betrokken bij het welbevinden en de ontwikkeling van de kinderen. De […] school [maakt] niet alleen het motto ‘Een veilige plek om te leren’ waar, maar [heeft] een sterke drive om de eigen visie ook in de praktijk te realiseren.”

Collega Marika vult aan: “We gaan niet altijd voor de makkelijkste weg maar kiezen wat het beste past bij de situatie van de school en de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. We volgen het beleid van Lijn 83, maar maken bewust eigen keuzes wat het beste past bij ons en onze populatie.

Hoe hebben jullie die kwaliteit geïmplementeerd?

Charlotte: “We werken met databorden in de klassen en daar staan de groepsafspraken, groepsdoelen en sociaal emotionele doelen op. Als een groep zwak scoort op een bepaald vak dan moet daar intensief aanbod voor zijn. Hoe en met welke ambulante ondersteuning, dat mag de leerkracht zelf invullen. Tijdens groepsbesprekingen bespreken we de voortgang.

Die structurele aanpak werkt heel goed en
schoolbreed weten we wat er nodig is.

Daarnaast hebben we 7 keer per jaar leerlingenbesprekingen per bouw. Vanuit gezamenlijke verantwoordelijkheid bespreken we per bouw de leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften. Zo zijn leerkrachten al bekend met leerlingen als ze doorstromen.

Waarom is het leuk om bij De Drie Vijvers te werken?

Gezamenlijk antwoorden ze: “De gezellige sfeer.”

Charlotte: “Nieuwkomers zeggen vaak dat er rust en structuur is op onze school. Ze hebben het gevoel dat ze geholpen worden.” Marika legt uit: “Standaard krijgen nieuwe leerkrachten een maatje. Zij worden gekoppeld aan iemand die al langer op school werkt, zodat ze hun vragen kunnen stellen. Ook na schooltijd staan de deuren open en de drempel om hulp te krijgen, is daardoor heel laag. Dat geldt niet alleen van oude naar nieuwe leerkrachten, maar ook andersom. Bijvoorbeeld bij vragen over IT.”

Els vult aan: “Wat ook helpt: we werken overwegend met kinderen met een stabiele en stimulerende (thuis)omgeving. Daarom komen we ook toe aan extra dingen in de klas. Dat maakt het werk ook leuk.”

Wat vinden jullie belangrijk in het leidinggeven?

Charlotte: “Voor mij is het vooral belangrijk om steeds te bedenken: worden de kinderen er beter van? We moeten het onderwijs aanpassen aan het kind en niet andersom. Els: “We hebben duidelijke kaders maar er is genoeg ruimte voor iedere leerkracht om eigenheid te laten zien.” Marika gaat door: “We zijn ook vooruitstrevend.

We zijn altijd bezig iets nieuws op te pakken of te verbeteren.

Zo zijn we nu bijvoorbeeld veel beter in het vertragen en versnellen van onderwijs voor kinderen dan toen ik kwam. Een kind kan op basis van zijn leerbehoefte een dagdeel wisselen van groep.

Ook de gemeenschappelijk taal die we leren in de Kanjertraining, heeft ons geholpen. Met name in de sociaal-emotionele ontwikkeling. Eerder verschilde dat per groep. Binnen een jaar zie ik nu van groep 1 tot en met 8 al meer consistentie daarin.

Marika, Els, is de leiderschapsstijl van Charlotte veranderd?

“Ja, we werken al meer dan 20 jaar samen. In het begin nam Charlotte meer top down beslissingen. Nu gaat het veel vaker in samenspraak. Je ziet nu dat Charlotte haar leiderschap durft te delen of af te tasten binnen het MT, voordat ze met een beslissing naar buiten komt. Omdat wij beiden ook leerkrachten zijn, maakt dat de input voor een beslissing breder en komen deze daardoor genuanceerder over bij het team.” 

Charlotte legt uit: “Dat komt ook omdat ons team qua samenstelling is veranderd. In het team is de sfeer goed, ik kan en durf me kwetsbaar op te stellen. Als startende directeur vond ik dat lastiger. Nu ik meer ervaring heb, gaat dit beter.”

Marika en Els: “Met drie weet je meer dan een. Bovendien hebben wij bij elkaar heel veel jaren onderwijservaring. Daardoor durven we soms afwijkende beslissingen binnen onze stichting te nemen.”

Wat zijn jullie tips voor andere scholen om het werkgeluk te verhogen?

Charlotte: “De PLG’s die voortkomen uit ons jaarplan, werken voor ons wel heel goed. Daar zijn mensen heel tevreden over, want daarmee heb je meer invloed op het werk dat je doet.

Marika: “Open communicatie. Onder andere door wekelijkse mededelingen te delen. Zodat je ook weet wat er buiten je klas speelt. Dat mogen ook complimenten zijn. Iets leuks wat je hebt gezien, bijvoorbeeld een knutselopdracht bij een ander.” Els: “En een actieve personeelspot. We zijn heel attent op het moment dat er een belangrijke gebeurtenis plaatsvindt in iemands leven. Niet alleen met die pot maar ook door elkaar op andere manieren te helpen bijvoorbeeld door lessen over te nemen.

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×